۱۴ شهریور ۱۳۸۹، ۱۲:۴۱

توسط محققان دانشگاه شریف/

نرم افزار انرژی الکتریکی سیستمهای حمل و نقل ریلی طراحی شد

نرم افزار انرژی الکتریکی سیستمهای حمل و نقل ریلی طراحی شد

محققان دانشگاه صنعتی شریف نرم افزار جامع انرژی الکتریکی سیستمهای حمل و نقل ریلی را طراحی کردند که قابلیت کاربردی شدن برای کلیه قطارها را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حسین مختاری مجری این طرح گفت: در این طرح، نرم افزار جامع محاسبات انرژی الکتریکی سیستم های حمل و نقل الکتریکی با قابلیت تعیین محل بهینه پست های کشش، شتاب و سرعت بهینه طراحی و تولید شد.

وی با اشاره به قابلیت های این نرم افزار یادآور شد: این نرم افزار قابلیت این را دارد که پس از طراحی بهینه سیستم تغذیه الکتریکی ظرفیت تمام اجزای تغذیه یک خط حمل و نقل ریلی الکتریکی مانند را تعیین کند این ظرفیت ها شامل ترانسفورماتور های یک سو ساز، کلیدها، فیدرها، کابل ها و ریل سوم می شود.

مختاری با بیان اینکه ماژول های به کار رفته در این طرح از نوع مکانیکی و الکتریکی هستند، اظهار داشت: در ماژول های مکانیکی ابتدا حرکت قطارها، با مشخصات مکانیکی و حرکتی تبدیل به مشخصات الکتریکی شده و سپس بر اساس این اطلاعات در ماژول الکتریکی پروفیل ولتاژ، جریان و توان تمامی قطارها و پست های کشش استخراج می شود.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، با تاکید بر اینکه نرم افزار طراحی شده قابلیت شبیه سازی برای کلیه قطارهای با قابلیت بازیافت انرژی و بدون بازیافت انرژی را دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این ماژول اینورتر بازیافت انرژی ترمز قطارها در شبکه تغذیه ولتاژ میانه نیز در این طرح مدل سازی شده است.

وی با بیان اینکه تولید این نوع نرم افزار در کشور بومی سازی شده است، افزود: با تولید این نرم افزار دانش فنی مشاور تخصصی در زمینه تجهیزات الکتریکی سیستم های حمل و نقل ریلی که در اختیار تعداد محدودی از شرکت های خارجی بود، در داخل کشور بومی سازی شد.

کد خبر 1145772

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha